tirsdag 29. januar 2013

Brudebukett DIY

Jeg har ikke særlig peiling på blomster, har langt ifra grønne fingre og de stakkars plantene som blir dratt inn i vår leilighet varer dessverre ikke særlig lenge. Da jeg begynte å tenke på brudebukett visste jeg egentlig ikke helt hva jeg ville ha - jeg hadde bare veldig sterke formeninger om hva jeg absolutt ikke ville ha ;) Men jo, en ting var sikkert; den måtte inneholde eføy i en eller annen form, da dette er en litt mystisk og eventyraktig plante jeg liker veldig godt! Nå er jeg sånn halvveis bevisst på at det finnes haugevis av ulike typer eføy, men som sagt er jeg ikke så interessert at det gjør noe - så så lenge den ser fin ut er jeg fornøyd! ;)
Eføyen var da også det som satte litt stilen for hele temaet i bryllupet vårt fra starten - selv om det har kommet til visse endringer etterhvert og nå har blitt mer og mer naturpreget... Men disse kortene holder jeg tett til brystet inntil den store dagen, vil da at det skal være en overraskelse for de fleste! ;)

Så til poenget; brudebuketten! Etter litt kjapp research kan man jo konstatere at de finnes i alle mulige farger, fasonger og størrelser. Felles for dem alle slik jeg ser det er at de er utrolig dyre om man bestiller en fra en blomsterbutikk! Prisene jeg har sett starter på rett under tusenlappen for de veldig enkle til flere tusen kroner for de litt større og innviklede - "bare" for et par blomster! Ran!! Blomstene i seg selv kan da ikke koste så mye (vel vitende om at jeg er på ukjent grunn her nå) så da kan man kanskje konkludere med at de tar seg godt betalt for jobben... Kun fordi det er en brudebukett. 

Så da tenkte jeg som så; hvor vanskelig kan det egentlig være å smelle sammen en bukett selv? Vel verdt et forsøk i hvert fall, om ikke bare for moro skyld! Som sagt så gjort - dro på Plantasjen i dag og plukket ut en krukke med min elskede eføy og et par buketter med diverse blomster og satte igang;



Jeg har som sagt ikke så store krav til buketten, men noen punkter har jeg:
- den skal inneholde eføy
- den skal være enkel og se litt tilfeldig ut - ikke stram og med rette linjer
- få farger, gjerne kun hvitt og grønt, evt noe innslag av orange/andre høstfarger, med tanke på datoen for bryllupet (og Tonys redsel for at få farger blir for kjedelig ;))


Og for å være ærlig så synes jeg faktisk ikke det ble så ille! :) Døm selv; 




Rundt stilkene tenker jeg å tvinne tykk hamptråd (digger hamp! ;)) og et pent blondebånd og vips har jeg min egen personlige, hjemmelagede og ikke minst billige bukett! 


Dette var altså det første forsøket og til å være en som aldri har satt sammen en bukett eller oppsats før synes jeg at jeg klarte meg temmelig bra. Ser for meg et par forsøk til framover, og så vil jeg ha den litt større, og også lage noen litt mindre buketter med noen av de samme blomstene til brudepikene våre. Blomstene i denne er helt tilfeldig, jeg tok det jeg fant og jeg har ingen klare formeninger om hvilke andre blomster jeg vil ha utover eføy, bare fargene er riktige ;)
De orange rosene i denne buketten er ikke fult sprunget ut og det vil jeg selvfølgelig ha i den endelige buketten, dersom roser blir med. Det kan også tenkes at jeg bruker litt mer penger på "kvalitetsblomster" fra en blomsterbutikk framfor Plantasjen når jeg skal sette sammen buketten senere, men dersom disse blomstene holder seg fint til i morgen og kanskje enda lenger ser jeg egentlig ikke noen grunn til det. Var innom en blomsterbutikk i dag også - de skulle ha 30,- for en stilk med brudeslør - på Plantasjen betalte jeg 39,- for en pakke med 3 stilker med blomster, så absolutt penger å spare her altså! ;) Og totalt for dagens lille prosjekt, inkludert både plante og blomster i tillegg til en pakke oppbindingstråd betalte jeg 282,-. Ikke ille for en helt ok brudebukett det synes jeg! ;)

3 kommentarer:

  1. Åh, så kjekt at man faktisk kan lage den selv :) Da blir den jo ganske personlig også :)

    Lykke til med bryllupsplanleggingen! Så spennende :)

    Lysbrettet på bloggen min er forresten en bilderamme som jeg har satt bunn på - ikke et speil. Men det hadde sikkert vært fint med et speil også :)

    Ønsker deg ei fin uke.
    Klemmer fra Lite hi

    SvarSlett
  2. Hei! Tusen takk for din henvendelse på min blogg :) Du kan kontakte meg på brannalaurelin@gmail.com

    SvarSlett
  3. Så lurt å gjøre det selv, flink! :) Jeg skaffet greinene til min bukett selv, men ellers fikk jeg den laget. Men den var billigere en de andre som er innbundet. Ville ha et litt naturlig utseende. ^_^

    SvarSlett